توانگری

tavangari

مارکهای معروف پوشاک جهان

مارکهای معروف پوشاک جهان:

 

۱.کالوین کلین  ( Ck- Calvin clein)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                      
 
 
کالوین کلین، طراح مشهور و برجسته آمریکایی است که چهاردهه از حضورش در دنیای فشن و افتتاح برندش می‌گذرد. این طراح  65 ساله آمریکایی شرکت خود را در سال 1968، چهار سال پس از فارغ‌التحصیلی از انجمن فشن نیویورک، در این شهر افتتاح کرد.
کلین در مصاحبه‌ای که با شبکه تلویزیونی AFP انجام داد، گفت:« زمانی که من کار خود را شروع کردم، هنوز وال استریت(مرکز تجارت جهانی نیویورک) به فشن به شکلی جدی نگاه نمی کرد و فکر می کردند که فشن فقط درباره چیزهای خیالی و تغییرات فصل تا فصل است.»
به نقل  از این شبکه او گفت:« امروزه هم تقریبا نمی‌توان در دنیای فشن حضوری جدی داشت، مگراینکه بخشی از شرکتی باشید که در لیست بورس سهام و ارز قرار دارد.»
کالوین کلین بیش از همه برای تبلیغات جالب لباس زیر و شلوارهای جین خود معروف است، البته برند CK کالوین کلین انواع محصولات ازعینک آفتابی تا ملافه را شامل می‌شود.


کلین گفت که در دنیای فشن راه راحت و ساده‌ای برای موفقیت وجود ندارد. او گفت:«‌فشن تجارتی سخت و دشوار است. شغلی است که شما باید واقعا در آن کار کنید. فرقی نمی‌کند چه یک فروشگاه خیلی کوچک داشته باشید یا تجارت شما خیلی وسیع باشد، در هر صورت باید تمام وقت و انرژی خود را به آن اختصاص بدهید. راه آسانی برای انجام این حرفه وجود ندارد.»


او گفت:«‌من امروز می‌توانم با همان پولی که کار خود را در سال 1968 آغاز کردم، دوباره کار خود را از صفر شروع کنم. من می‌‌دانم که می‌توانم. شما به سرمایه زیادی نیاز ندارید. وقتی که بزرگ شدید و رشد و توسعه یافتید دیگر لزومی ندارد که همه چیزهایی که به آن نیاز است، داشته باشید.»


کالوین در ادامه گفت:«‌شاید طراحی لباس سخت باشد، اما اگر شما استعداد داشته باشید، دنیا آن را تشخیص می‌دهد.»
شرکت کلین در سال 1992 با ورشکستگی مواجه شد، اما بر آن فائق آمد و در حال حاضر یکی از برندهای معروف و مهم دنیا است. کالوین کلین سال گذشته به عنوان بهترین طراح سال آمریکایی انتخاب شد.
کلین در توصیه خود به جوانان گفت:«‌درنهایت شما باید اعتماد‌به‌نفس داشته باشید. شما نیاز دارید که مردم به شما اعتقاد داشته باشند. شما باید یک رهبر خوب باشید. حتی اگر نامطمئن و مشکوک هستید، آن را نشان ندهید.»
 
حاشیه کالوین کلین

در سال ۱۹۹۵ میلادی، یکی دیگر از غولهای یهودی صنعت پوشاک دنیا یعنی شرکت کالوین کلین به قاچاق گسترده کوکایین در سالهای طولانی گذشته متهم گردید. به علاوه، مدیران این شرکت به دلیل استفاده از تصاویر استفاده شده توسط میشل بر روی لباسها، سالهاست که از سوی فعالان اجتماعی و والدین، مورد سرزنش قرار میگیرند. چرا که وی به قول هنری گیروکس، مدتهاست که از مدلهای کاملاً برهنه در حالات مختلف برای ارائه لذت جنسی به مخاطبان و موضوع فانتزی سکس در دسترس عموم، بهره میگیرد. به علاوه، منتقدان عصبانی، این تصاویر مستهجن را نابودکننده و شرمآور خوانده و شرکت کلوین کلین را هم برای استفاده از کودکان به عنوان کالاهایی سکسی، سرزنش مینمایند. تعدادی از منتقدان نیز اعلام نمودهاند که چنین تبلیغاتی، با صنعت شرم آور پورنوگرافی کودکان، ارتباطی نزدیک دارد. البته سابقه چنین فعالیتهایی به سالهای دورتر هم بازمیگردد، چرا که به عنوان مثال، سه دهه پیش هم، یکی از گروههای اجتماعی فعال با عنوان زنان مبارز با پورنوگرافی، از فعالیتهای تبلیغاتی این شرکت به عنوان یک فاجعه و کابوس برای زنان نام برده بود.

منبع:سایت دوخت و سایت مد


 ۲.ورساچی(versace)

جیانی ورساچی، طراح بزرگ فشن، در سال 1946 در رجو كالابریا، در جنوب ایتالیا متولد شد و در شانزدهم جولای 1997 قربانی یک جنایت شد و به قتل رسید. در زمان کودکی جییانی، مادر او با کمک کارگاه خیاطی کوچک خود، خانواده اش را اداره می کرد. جییانی در آنجا همه چیز را درباره تولید لباس فراگرفت و طولی نکشید که خود او لباسی طراحی کرد که در مغازه مادرش به فروش گذاشته شد. او در سن نه سالگی، نخستین لباس خود را طراحی کرد.

پس از آن ورساچی مهارتهای دیگری درباره تهیه پارچه کسب کرد. او نخستین فرصت برای نشان دادن مهارت و استعداد خود را زمانی به دست آورد که در سال 1972 مجموعه ای را برای یک شرکت ایتالیایی با نام فیوری فیورینتینا طراحی کرد.او در سن 25 سالگی به میلان رفت و بدون دیدن آموزش آکادمیک و رسمی، مجموعه هایی را برای مارک های فشن ایتالیایی دی پاریسی، جنی، کلاگان، آلما و سپس در سال 1974 برای مارک کامپلیس طراحی کرد. ورساچی در سال 1978 نخستین بوتیک خود را در میلان افتتاح کرد، و البته هنوز برای تکمیل مجموعه خود، سایر مارک ها را نیز عرضه می کرد. او در مارس 1978، نخستین مجموعه لباس زنانه را تحت نام خودش ارائه کرد. به زودی با افزایش معروفیت و محبوبیت سبک ورساچی، بوتیک های او در سراسر دنیا گسترش یافت.

 
مارک تجاری او رشد و توسعه یافت تا اینکه شامل هشت شعبه شد که از جمله آنها شعبه لوازم منزل، لباس های راحتی و ورزشی و لباس کودکان بود. رویای جییانی این بود که بتواند به طور کامل زندگی مشتریان فریبنده خود را تجهیز کند. جییانی در سال 1982 جوایز بسیاری را دریافت کرد. در آن سال مجموعه پاییز- زمستان او جایزه چشم طلایی را دریافت کرد، که این جایزه را در سال 1984، 1990 و 1991 نیز ازآن خود کرد.
 
 ورساچی در سال 1985، مارک Instante را به امپراطوری فشن خود افزود. این مارک مشابه سبک او در خیاطی و طراحی زنانه سطح بالا بود، اما با هدف طراحی برای جوانترها و افرادی که توانایی مالی کمتری دارند، ایجاد شده بود.پیراهن هایی برای اندیشیدن» نام نمایشگاهی بود که به کارهای گذشته ورساچی نگاه می کرد و در سال 1989 در میلان برگزار شد. در همان سال ورساچی نخستین مجموعه طراحی زنانه سطح بالای خود را ارائه کرد.سبک ورساچی به علامت تجاری مخصوص خود او تبدیل شد. اگر کسی بخواهد ورساچی را توصیف کند، همیشه می تواند به جورجیو آرمانی اشاره کند. ورساچی هر چیزی است که آرمانی نیست. او برای رنگ ها، پارچه ها و برش های گیرا و جذاب خود مشهور بود. مجموعه های او برای زنان و مردان و فریبنده بود.ورساچی هنگام طراحی محصولات جدید، تنها یک طرح مبهم از اندیشه و تصورات خود را ارائه می کرد، سپس دستیاران او مسول تبدیل این ایده ها به لباس های قابل پوشیدن بودند.از زمانی که ورساچی یک خریدار پارچه بود، همیشه از سفر کردن لذت می برد. او در طرح های جدید خود، تاثیراتی که از مسافرتهای خود کسب می کرد، با یکدیگر می آمیخت.
جیانی ورساچی در سال 1997، در مقابل عمارت بزرگ خود در فلوریدا میامی، به ضرب گلوله به قتل رسید. شخصی که او را به قتل رسانید، ظاهرا یک قاتل زنجیره ای بود که اندکی پس از کشتن ورساچی، در میامی خودکشی کرد.
 
در سپتامبر 1997 سانتو ورساچی، برادر جیانی ورساچی، به عنوان رئیس جدید ورساچی اعلام شد. خواهر جیانی، دناتلا ورساچی، رئیس جدید بخش طراحی است. او قبلا در موقعیتی خلاق برای مارک ورسوز طراحی می کرد. آلگرا، دختر دناتلا ورساچی، وارث منحصر به فرد جیانی ورساچی است. پسر او دانیل، وارث مجموعه های نقاشی جیانی است. عمارتهای بزرگ ورساچی در شهر کومو ایتالیا، میامی ایتالیا و نیویورک بخشی از دارایی او است. 
جیانی ورساچی، طراح بزرگ فشن، در سال 1946 در رجو كالابریا، در جنوب ایتالیا متولد شد و در شانزدهم جولای 1997 قربانی یک جنایت شد و به قتل رسید. در زمان کودکی جییانی، مادر او با کمک کارگاه خیاطی کوچک خود، خانواده اش را اداره می کرد. جییانی در آنجا همه چیز را درباره تولید لباس فراگرفت و طولی نکشید که خود او لباسی طراحی کرد که در مغازه مادرش به فروش گذاشته شد. او در سن نه سالگی، نخستین لباس خود را طراحی کرد. پس از آن ورساچی مهارتهای دیگری درباره تهیه پارچه کسب کرد. او نخستین فرصت برای نشان دادن مهارت و استعداد خود را زمانی به دست آورد که در سال 1972 مجموعه ای را برای یک شرکت ایتالیایی با نام فیوری فیورینتینا طراحی کرد.
 
او در سن 25 سالگی به میلان رفت و بدون دیدن آموزش آکادمیک و رسمی، مجموعه هایی را برای مارک های فشن ایتالیایی دی پاریسی، جنی، کلاگان، آلما و سپس در سال 1974 برای مارک کامپلیس طراحی کرد. ورساچی در سال 1978 نخستین بوتیک خود را در میلان افتتاح کرد، و البته هنوز برای تکمیل مجموعه خود، سایر مارک ها را نیز عرضه می کرد. او در مارس 1978، نخستین مجموعه لباس زنانه را تحت نام خودش ارائه کرد. به زودی با افزایش معروفیت و محبوبیت سبک ورساچی، بوتیک های او در سراسر دنیا گسترش یافت.مارک تجاری او رشد و توسعه یافت تا اینکه شامل هشت شعبه شد که از جمله آنها شعبه لوازم منزل، لباس های راحتی و ورزشی و لباس کودکان بود. رویای جییانی این بود که بتواند به طور کامل زندگی مشتریان فریبنده خود را تجهیز کند.جییانی در سال 1982 جوایز بسیاری را دریافت کرد. در آن سال مجموعه پاییز- زمستان او جایزه چشم طلایی را دریافت کرد، که این جایزه را در سال 1984، 1990 و 1991 نیز ازآن خود کرد.
 
 
ورساچی در سال 1985، مارک Instante را به امپراطوری فشن خود افزود. این مارک مشابه سبک او در خیاطی و طراحی زنانه سطح بالا بود، اما با هدف طراحی برای جوانترها و افرادی که توانایی مالی کمتری دارند، ایجاد شده بود.« پیراهن هایی برای اندیشیدن» نام نمایشگاهی بود که به کارهای گذشته ورساچی نگاه می کرد و در سال 1989 در میلان برگزار شد. در همان سال ورساچی نخستین مجموعه طراحی زنانه سطح بالای خود را ارائه کرد.سبک ورساچی به علامت تجاری مخصوص خود او تبدیل شد. اگر کسی بخواهد ورساچی را توصیف کند، همیشه می تواند به جورجیو آرمانی اشاره کند. ورساچی هر چیزی است که آرمانی نیست. او برای رنگ ها، پارچه ها و برش های گیرا و جذاب خود مشهور بود. مجموعه های او برای زنان و مردان فریبنده بود.

ورساچی هنگام طراحی محصولات جدید، تنها یک طرح مبهم از اندیشه و تصورات خود را ارائه می کرد، سپس دستیاران او مسول تبدیل این ایده ها به لباس های قابل پوشیدن بودند.از زمانی که ورساچی یک خریدار پارچه بود، همیشه از سفر کردن لذت می برد. او در طرح های جدید خود، تاثیراتی که از مسافرتهای خود کسب می کرد، با یکدیگر می آمیخت.جیانی ورساچی در سال 1997، در مقابل عمارت بزرگ خود در فلوریدا میامی، به ضرب گلوله به قتل رسید. شخصی که او را به قتل رسانید، ظاهرا یک قاتل زنجیره ای بود که اندکی پس از کشتن ورساچی، در میامی خودکشی کرد.

 در سپتامبر 1997 سانتو ورساچی، برادر جیانی ورساچی، به عنوان رئیس جدید ورساچی اعلام شد. خواهر جیانی، دناتلا ورساچی، رئیس جدید بخش طراحی است. او قبلا در موقعیتی خلاق برای مارک ورسوز طراحی می کرد. آلگرا، دختر دناتلا ورساچی، وارث منحصر به فرد جیانی ورساچی است. پسر او دانیل، وارث مجموعه های نقاشی جیانی است. عمارتهای بزرگ ورساچی در شهر کومو ایتالیا، میامی ایتالیا و نیویورک بخشی از دارایی او است.
 
 
امپراطوری ورساچی یک تجارت خانوادگی است. جیانی ورساچی تا زمان مرگش، خود سمت رهبری این شرکت را برعهده داشت. دناتلا، خواهر او نایب رئیس شرکت و همچنین مسوول روش های توزیع و پخش ورساچی نیز بود. سانتو ورساچی، برادر جییانی، به همراه دوست هم دانشگاهی خود، کلودیا لوتی، شرکت مرکزی ورساچی را اداره می کرد. انتظار می رفت که این شرکت در نیمه سال 1998 عمومی شود. بنابراین جییانی ور ساچی، اندکی پیش از مرگش، شروع به بازسازی سازمان شرکت کرد. برنامه ریزی شده بود که 25 تا 30 درصد دارایی شرکت به بورس سهام واگذار شود. جییانی ورساچی مالک 45 درصد، دناتلا 20 درصد و سانتو ورساچی مالک 35 درصد از سهام شرکت بودند. از آنجایی که دختر دناتلا، وارث منحصربه فرد ثروت ورساچی است، دناتلا اکثریت سهام این شرکت را اداره خواهد کرد. این شرکت 21.6 میلیون دلار از بیمه عمر جییانی ورساچی دریافت کرد.
 
کار جییانی ورساچی به هیچ عنوان در راهروی نمایش محدود نمی شد؛ او لباس هایی را برای تئاتر، رقص باله و اپرا طراحی کرد؛ که این موضوع در کنار عشق او به موسیقی، موجب دوستی او با برخی از بزرگترین ستارگان دنیا مانند شاهزاده دیانا، استینگ، جورج مایکل وتینا تورنر شد.ایجاد سوپر مدلهای دهه ۸۰ تا حد زیادی به جییانی نسبت داده شده است. او با پرداخت بیش از 30 هزار دلار به هر کدام از مدل هارای ظاهر شدن در نمایش های خود، سلسله مراتب جدیدی را در فشن ایجاد کرد. او برای نمایش مجموعه پاییز- زمستان 1991 خود در میلان، هرچهار نفر سوپرمدل هایش را با هم بر روی راهروی نمایش خود فرستاد، و یکی از جالب توجه ترین و به یاد ماندنی ترین لحظات فشن را خلق کرد.
 
ورساچی با استعدادترین عکاسان دنیا همچون هلموت نیوتون، هرب ریتس،بروس وبر و استیون میزل را به خدمت گرفت تا دیدگاه او را در دوربین ضبط کنند.
منبع: وبلاگ مد دخترها

 ۳.پیر کاردین (Pierre Cardin)

پیر کاردن طراحی فرانسوی با اصلیت ایتالیایی است که در سانبیاگو دی کالاتا در ایتالیا زاده شد. کاردین بخاطر وسعت و سبک طراحیش شناخته شده‌است. او برای طراحی لباس‌ها از اشکال هندسی و عمده بهره می‌جست و اعتقاد زیادی به طراحی لباس زنان نداشت. او مدل‌های جنسیت واحد، ( لباس‌هایی که برای دو جنسیت یعنی هم مردان و هم زنان طراحی می‌شوند.) را به مرحله تازه‌ای ارتقا داد، طراحی‌های آوانگارد (آوانگارد یا پیشتاز، به هنرمندان، نویسندگان و شاعرانی گفته‌می‌شود که در یک دوره معین، پیشروترین اسلوب یا مضمون را در آثارشان استفاده کرده‌اند و اغلب بانی جنبش‌های نو بوده‌اند)او را مشهور ساخت.

 گاهی اوقات طراحی ای او به صورت تجربی بودند و همیشه هم طراحی‌های او جنبه کاربردی نداشت. او کسی بود که لباس‌های مدل حبابی را در سال ۱۹۵۴ معمول کرد.این طراح مشهور که سالها برای کریستین دیور کار میکرده، بنیانگذار سبک پیشرو در مد میباشد و عمده ی طرحهای معروف او طرحهایی هندسی و گاهی فضایی(منظور پوشش ساکنین کرات دیگر میباشد)هستند.


ظاهرا  آقای کاردن ربطی به لباسهایی که در ایران به اسم این مارک فروخته میشه ندارد.
شاید مطمئن ترین چیزی که از این مارک در ایران پیدا میشه عطرهایش باشد.البته لازم به گفتن است که که پیر کاردن در کل مارک لوکس و گرانقیمتی نیست و تو اروپا و آمریکا جز مارکهای بسیار اقتصادی و ارزان به حساب میاد.

 موریکا بیدرمن یهودی (و یا در اصل موریس زیلبربرگ)  با داشتن ۱۳ هزار کارگر در ۳۴ کارخانه خود، تولیدکننده کت و شلوارهای پییرکاردین و یویس ساینت لورنت در کارخانجات خود در فرانسه، ایالات متحده و هنگ کنگ است. به علاوه گفته میشود که این شرکت همه ساله، ۲۰۰ میلیون دلار در طراحی لباسهای تولیدی خویش، سرمایه گذاری میکند.

منبع:سایت ایراتیکلس،  پرشین تیم،  ویکی



۴.گس(Guess)

 گس یک شرکت معروف پوشاک  آمریکایی است که در سال ۱۹۸۱ در لس آنجلس توسط چهار برادر به نامهای جورجوس،  آرماند، پل و موریس مارکیانو تاسیس شد.این چهار برادر در دهکده دبدو مراکش بدنیا آمدند.آنها سال ۱۹۷۷ از مراکش به کالیفرنیا آمریکا مهاجرت کردن و در سال ۱۹۸۱ شرکت خود را پایه گذاری کردند.گفته می شود این خانواده یک خانواده یهودی هستند.

فعالیت شرکت گس در زمینه لباس(جین) ساعت و جواهر است. 

شرکت بزرگ گس هم سالهاست که برای فروش لباسهای جین خود از 

تبلیغات شهوت انگیز برای لذتجویی جنسی بهره میگیرد و به همین دلیل هم

 تاکنون چند گروه غیردولتی اجتماعی خواهان تحریم تولیدات این شرکت به

دلیل تحقیر زنان در تبلیغات تجاری به همراه تلفیق سکس و خشونت برای

فروش بیشتر شده اند.

منبع : ویکی انگلیسی


۵. دولچه و گابانا (Dolce & Gabbana - D & G )

 

دولچه اند گابانا یک خانه مد ایتالیایی است .این کمپانی توسط دومنیکو  دولچه و استفانو گابانا دو طراح ایتالیایی مستقر در شهر میلانکار خود را آغاز کرد و در سال۲۰۰۵ حجم معادلات آن‌ها ۷۵۰ میلیون یورو بوده است.  مخصوص اقلام بیشر تجملی و گران قیمت است. همچنین دارای اعتبار بیشتر بخاطر طراحان و لباس‌های شب رسمی و پوشاک متناسب با فصل است.این شرکت به تولید لباس ساحل لباس زیر عینک آفتابی عطر کیف پول مپردازد.شایع است دو مالک این شرکت همجنس باز می باشند.

 منبع:ویکی انگلیسی

  


 ۶.تامی هیلفیگر(Tommy  Hilfiger)

 

 

 

 

 تامی هیلفیگر (توماس یعقوب) یک طراح لباس و مد است که در سال ۱۹۸۵شرکتش را تاسیس کرد.او در المیرا نیویورک رشد کرد.وی دومین فرزند از هشت فرزند خانواده یعقوب (جیکوب) که نسبی ایرلندی آمریکایی   دارد.هیلفیگر ادعا میکند که نسب و نژادش به شاعر اسکاتلندی روبرت  برن میرسد.او کارش را در ۱۸ سالگی در یک خرده فروشی شروع کرد و بعدها برای آوردن شلوارهای لی(جین) به نیویورک می رفت و آنها را برای فروش به مغازه ای به نام فروشگاه براون در مرکز شهر المیرا می آورد.او بعدها مغازه ای در اطراف مرکز شهر المیرا به نام "محل مردم" تاسیس کرد که بیشتر نوجوانان از آن استقبال می کردند و آن مکان محلی هیجان انگیز برای آنها بود. هیلفیگر روند رشدش را همینگونه ادامه داد تا در سال ۱۹۸۵ شرکت تولید کننده لباس را تاسیس کرد. هیلفیگر یا توماس یعقوب نیز یکی از یهودیان متعصب اسرائیلی می باشد.

منبع:ویکی انگلیسی

 


 ۷.جورداچ(Jordache)

 شرکت جورداچ یک کارخانه تولید کننده شلوارهای لی(جین)بلوز

(تی شرت) است.این علامت تجاری در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی نزد

 طراحان و عامه مردم یک مارک محبوب بود.جورداچ را هم برادران

 یهودی جو رالف و آوی ناکاش یا نخاش تاسیس کردند.آنها نیز

مانند هیلفیگر صهیونیست کارشان را با تاسیس یک مغازه در نیویورک آغاز کردند. دو شرکت "جارداچ" و گس که هر دو از سوی یهودیان تأسیس گردیده، همواره از یکدیگر به مراجع قضایی شکایت نموده اند.

 منبع :ویکی انگلیسی


 ۸.جورجیو آرمانی(Giorgio Armani)

جورجیو آرمانی  طراح لباس ایتالیایی است که بیشتر به خاطر طراحی پوشاک مردانه شناخته شده است. او شرکت خود،آرمانی را در  سال ۱۹۷۴ بنیان گذاشت و در آستانه قرن بیست و یکم به‌عنوان موفق‌ترین طراح از ایتالیا فراتر رفت.در سال ۲۰۰۰ مجله فوربز، جورجیو آرمانی را به عنوان موفق‌ترین طراح دنیا معرفی کرد. در سال ۲۰۰۱ این مجله او را در لیست اعضای جدید مد و در ردیف نوزدهم قرار داد.

او یکی از معروفترین و موفقترین طراحان و سرمایه گذاران حال حاضر دنیاست.ثروت وی طبق آمار مجله ی فوربس بالغ بر ۴.۵ میلیارد دلار است و وی پس از رالف لورن،ثروتمندترین طراح لباس دنیاست.
او کارش را در فروشگاه لاریناسنته به عنوان طراح ویترین آغاز کرد و سالها به این کار ادامه داد تا اینکه توسط نینو چروتی طراح معروف آن زمان دعوت به همکاری شد.
بعد از گذشت ۱۰ سال از همکاری او با چروتی و ارائه ی طرحهای مختلف برای این کمپانی،به فکر افتاد که لباسهایی با استیل و تحت نام خودش ارائه دهد.و در سال ۱۹۷۵ این ایده را عملی نمود و بدین شکل پایه های امپراطوری  آرمانی بنا نهاده شد. نوع طراحی های او منحصر بفرد و تا حد زیادی مردانه است،بطوری که در کلکسیون لباسهای زنانه ی وی نیز کت و شلوار عناصری تفکیک ناپذیر هستند.آرمانی  در کارهایش بیشتر از رنگهای سرد استفاده میکند،و به جرات میتوان گفت که رنگ خاکستری را در مد مدرن او جاودانه ساخته است.
در ۱۹۸۰ با طراحی لباسهای فیلم ژیگولوی آمریکایی توانست استیلش را به جهانیان و در سطح وسیعی بشناساند.
او همواره در کارهایش نگاهی عمیق به استیل شرقی دارد و از تلفیق آن با سبک مدرن،شاهکارهایی خلق میکند که شوهای لباس او را تبدیل به نمایش هایی باشکوه و مسحور کننده مینماید.
بدون اغراق میتوان گفت که او پرطرفدارترین و مردمی ترین استیلیست دنیاست ،چراکه لباسهای او فقط به طبقه ی خاصی تعلق ندارند و طرفداران او،در هر سن و موقعیت اجتماعی همه ی محصولات او را اعم از کیف و کفش،جین و تی شرت،کت وشلوار،عطر،موبایل و ...استفاده میکنند.

آرمانی پس از فعالیت مختصری در پزشکی و عکاسی، تنها بر حسب اتفاق وارد صنعت مد شد.او پس از آنکه در سال ۱۹۷۵، دیگر تولیدات مربوط به صنعت طراحی لباس با برند «جورجیو آرمانی» را عرضه کرد، در سال ۱۹۸۱ نخستین سری فروشگاه‌های فروش ارزانتر و بازار بزرگ آرمانی و در سال ۲۰۰۰ بخش لوازم آرایشی را راه‌اندازی کرد. امروزه شرکت آرمانی شامل ۲۰۰۰ مرکز فروش جهانی با فروش سالیانه بیشتر از یک میلیون دلار است.

منبع:پرشین تیم و ویکی فارسی


 ۹.لوئی اشتراوس(levi strauss-Levi's)

                                                                               

 

 

 

 

 

 

   لوی اشترواس یک آلمانی یهودی تبار مهاجر به آمریکا بود که اولین شرکت تولید کننده شلوارهای لی

(جین)در دنیا را در سال۱۸۵۳ در سانفرانسیسکو  کالیفرنیا تاسیس کرد. برادر او در نیویورک به تجارت کالا

 مشغول بود و لوی استراوس شعبه جدیدی برای تجارت او در این شهر احداث کرد. او که آلمانی تبار بود،

 پس از مهاجرت به آمریکا چندین سال در نیویورک مشغول فراگیری روش های تجارت بود. در طی بیست

سال او به یکی از تاجران موفق پارچه تبدیل شد.

یکی از مشتریان لوی استراوس خیاطی به نام ژاکوب دیویس  اهل لاتویا  بود. او که در نوادا زندگی می کرد، از شرکت استراوس به صورت عمده پارچه خریداری می کرد. در میان مشتریانش شخصی بود که دائما جیب های شلوارهایی که ژاکوب برایش می دوخت را پاره می کرد. ژاکوب به فکر راه حلی برای دوام بیشتر شلوارهای این مشتری بود، روزی به فکرش رسید که شاید با استفاده از نوعی پرچ فلزی در نقاطی از شلوار که پاره شده یا آسیب دیده، مثل گوشه های جیب ها و در زیر دکمه های شلوار، بتواند باعث استحکام بیشتر برای شلوار شود.


مشتریان ژاکوب خیلی سریع از این شلوارهای پرچ دار استقبال کردند. او نگران شد که شاید کسی این ایده ماهرانه اش را بدزدد، بنابراین تصمیم گرفت حق امتیاز این کار را به نام خود ثبت کند. اما ۶۸ دلاری که برای کارهای اداری لازم بود را نداشت. بنابراین به عنوان شریک تجاری فوراً به فکر لوی استراوس افتاد.

در سال ۱۸۷۲ طی نامه ای که به لوی استراوس نوشت، به او پیشنهاد کرد که حق امتیاز این کار متعلق به هر دو نفرشان باشد. استراوس که یک تاجر خبره بود، با دیدن این محصول جدید، بلافاصله پیشنهاد ژاکوب را پذیرفت. در بیستم ماه مه سال ۱۸۷۳، این دو نفر حق امتیازی به شماره ۱۳۹,۱۲۱ را در آمریکا به نام خود ثبت کردند. این تاریخ امروزه به عنوان تاریخ تولد رسمی بلوجین شناخته شده است.

لوی استراوس، ژاکوب را به عنوان سرپرست تولید این شلوارهای جدید در شرکت خود استخدام کرد. این شرکت تا سال ۱۸۷۵ به تولیدات خود ادامه داد و دو کارخانه دیگر در سانفرانسیسکو راه اندازی کرد.
پارچه های کتان برای دوخت این شلوارها از یکی از معروفترین کارخانه های پارچه سازی منچستر تامین می شد. در مدت زمانی کوتاه، تمام کارگران ازاین شلوارهای جدید استفاده می کردند. قیمت یک دست لباس کار با دوام تولید شرکت لوی استراوس ۱.۲۵ دلار بود، رقمی کاملا باور نکردنی!

حق امتیاز این محصول تا بیست سال منحصراً در اختیار شرکت استراوس بود. در سال ۱۸۹۰ این شلوارها مدل ۵۰۱ نام گرفت که هنوز هم با این نام در بازار به فروش می رسد. با به پایان رسیدن حق انحصار این محصول، بسیاری از کارخانجات تولید پوشاک از این محصول پرطرفدار شرکت لوی استراوس کپی برداری کردند. تا سال ۱۹۵۰ دانش آموزان دبیرستانی به عنوان اعتراض به بزرگترها که این شلوارها را نمی پوشیدند و برای اینکه متفاوت تر به نظر برسند، شروع به پوشیدن این شلوارها کردند. در سال ۱۹۷۰ شلوارجین بیش از همیشه طرفدار پیدا کرد.
از زمانی که مردم لغت لیوایز(Levi's) را برای این شلوارها به کار بردند، شرکت لوی استراوس نیز این لغت را به عنوان علامت تجاری اش ثبت کرد.
شلوار جین با تبلیغات تلویزیونی و فیلم ها بین نسل جوان رایج شد. ( جیمز دین در فیلم شورش بی دلیل ) پوشیدن این شلوارها سمبل طغیانگری بین نسل جوان بود.

منبع:ویکی انگلیسی و سایت فصل نو

 


 ۱۰.پرادا(Prada)

                                                                        

شرکت پرادا تولید کننده کالاهای لوکس از قبیل چمدان کفش کلاه لوازم چرمی برای مردان وزنان است.

این شرکت ایتالیایی توسط ماریو پرادا در سال ۱۹۱۳ در شهر میلان ایتالیا تاسیس شد.

پرادا به همراه برادرش مارتینو ابتدائا به فروش چمدانهای بزرگ و کیف دستی و کالاهای چرمی روی آوردند

 و به مرور کارشان را گسترش دادند.این شرکت در می ۲۰۰۷ طی قرادادی با شرکت کره ای ال جی گوشی به اسم ال جی پرادا با قیمت ۸۰۰ دلار تولید کردند. 

 منبع:ویکی انگلیسی

 


 ۱۱.گاس(Gas)

 شرکت گاس وارث علامت تجاری  گروتا است که در سال ۱۹۷۰

توسط  کلودیو گروتا در ایتالیا ایجادشد.

گاس شلوار لی (جین) باشعار راحت اصلی و متنوع تولید می

کند.این شرکت محصولاتش را به بیش از ۵۶ کشور دنیا صادر می کند.

 

منبع:ویکی انگلیسی

 

۱۲.اسپریت(Esprit)                                             

 اسپریت شرکت تولید کننده لباس ، کفش ،جواهرات و ...در سال 1968 میلادی در سانفرانسیسکو

توسط هانس یورگن کرونگر تاسیس شد.این شرکت توسط دفاتری که در کولون ،هنگ کنگ و راتینگن

آلمان دارد مدیریت می شود.اسپریت به طور مستقیم 770فروشگاه خرده فروشی در جهان مدیریت و سرپرستی می کند.

منبع:ویکی انگلیسی


۱۳.دایسل یا دیسل(DIESEL)

شرکت دایسل یا دیسل یک شرکت ایتالیایی طراحی لباس است که در سال 1978 توسط رنزو  روسو تشکیل شد.این شرکت در ابتدا برای تولید لباس بزرگسالان به خصوص  شلوار لی (جین) هدف گذاری کرده بود اما به مرور و با توسعه کارش هر چیزی از جمله لباس زیر و عطر تولید می کند.ویلبرت داس سر طراح دایسل است که از سال 1988 به این شرکت پیوسته است.این طراح به عنوان طراح لوازم مردانه ، بچه گانه و چرم کار میکند.دایسل به عنوان اولین شرکت طراحی لباس میباشد که در زمینه بازیهای ویدئویی کار کرده است ودر سال 2008با همکاری شرکت سونی برای فروش محصولاتش در دنیای مجازی پلی استشن همکاری کرد.

 منبع:ویکی انگلیسی


 ۱۴.تد بیکر(TED  BAKER)

   شرکت بریتانیایی تد  بیکر  یک تولید کننده لباس است که در سال 1988 در گلاسکو توسط  ری کلوین

تاسیس شد.این شرکت به تولید لباسهای مردان و زنانه می پردازد. تد بیکر بیشتر برای تولید لباسهای

پیچیده(پیچ و تاب دار) مشهور است. دفتر این شرکت در لندن میباشد.

 منبع:ویکی انگلیسی


  ۱۵.میوی یا ماوی (mavi)

  شرکت میوی(ماوی) مشهورترین شرکت ترکیه ای است که در سال 1991 در اسلامبول ترکیه توسط سعید آکارلیلر ایجاد شد.این شرکت به تولید لباسهای جین  کتان ، راه راه( یا همان شلوارهای کبریتی خودمان) مشهور است.این شرکت دست کامل لباس لی (جین) را تولید می کند. میوی در سال هفتاد هزار جفت از این لباسها را به فروش می رساند.شرکت میوی 4600 فروشگاه در 50 کشور دنیا دارد که به فروش محصولاتش می پردازد.

منبع:ویکی انگلیسی


  ۱۶.بنچ(Bench)

                                                                  

بنچ شرکت طراحی لباس بریتانیایی است که در سال 1989 در منچستر انگلیس به تولید لباس پرداخت.این شرکت کار خود را با تولید بلوز(تی شرت )شروع کرد.

منبع:ویکی انگلیسی


 ۱۷.مارک جیکوب(MARC JACOBS)

 مارک جیکوب(یعقوب) یهودی، طراح لباس است که در سال 1963 به دنیا آمد. جیکوب مدیر خانه طراحی

 فرانسوی " لویس ویتون" است.در سال 2009 مارک جیکوب در رتبه  15 از 50 قدرتمندترین زن و مرد

همجنس باز مجله  اوت قرار گرفت. وی در جولای2009 با مدیر تبلیغات، لورنزو  مارتون در پروینکتون

ماساچوست ازدواج کرد.

 منبع:ویکی پدیا


 ۱۸.گپ(GAP) 

گپ یک شرکت تولید کننده لباس در سانفرانسیسکو کالیفرنیا است. این

شرکت در سال 1969 توسط دونالد.جی.فیشر و  دوریس .اف.فیشر بوجود

امد.

 

 منبع:ویکی انگلیسی


 ۱۹.روبرتو کاوالی(Roberto Cavalli)


 روبرتو کاوالی متولد ۱۵ نوامبر ۱۹۴۰ در فلورانس ایتالیاست.او در یک خوانواده ی هنرمند و اصیل فلورانسی پرورش یافت و در انستیتوی هنری فلورانس تحصیل و تخصص خود را در زمینه ی رنگ آمیزی و نقاشی روی پارچه تکمیل کرد.
روبرتو کاوالی عاشق نوآوری و تجارب نوین است.در دهه ی هفتاد انقلابی را در صنعت رنگ آمیزی و نقاشی روی چرم ایجاد کرد و برای بنمایش گذاشتن هنر نوینش راهی پاریس و مشغول به همکاری با بزرگانی چون Hermès و Pierre Cardin شد.
در همان سال و برای اولین بار کلکسیون لباسهایش را بنام خودش در پاریس،رم و میلان روی صحنه میبرد.
جینهایی با استامپهای عجیب،لباسهای چرمی نقاشی شده و پارچه هایی با طرح پوست حیوانات،همه از نوآوریهای او میباشند.
روبرتو در سال ۱۹۸۰ با Eva Duringer ازدواج کرد و تا به امروز نه تنها بعنوان همسر بلکه بعنوان همکار و بازوی راست وی در کنارش ظاهر میشود
روبرتو کاوالی همیشه در حال سفر است و در سفرهایش دوربین عکاسی را یک لحظه از خود دور نمیکند.
تمدنهای مختلف دنیا و مناظری که در طول سفرهایش میبیند الهام بخش وی در خلق کارهایش میباشند.
در ۱۹۹۸ لاین جوان پسند و ارزانتر Just Cavalli را ابداع و پس از آن لاینهای Angels & Devils مخصوص بچه ها و سپس Class Cavalli را ایجاد میکند.
طرحهای گلدار و طرحهایی از پوست حیوانات از معروفترین طرحهای کاوالی میباشند.

منبع:پرشین تیم


                                                                                                                 

۲۰.چنل(CHANEL)     

چنل خانه ی مد بسیار معروف فرانسوی است که در سال ۱۹۰۹ توسط خانم گابریلا بوئر چنل معروف به ککو بنا نهاده شد.این مارک اگر چه در ابتدا به دست یهودیان تاسیس نشد اما پس از سالها فرجامش در دستان یهودیان گره خورد.
کوکو شانل نه فقط اولین طراح زن معروف قرن شد بلکه با تکیه بر استعداد خارق العاده اش توانست ظرافتها و ارزشهای زن را در زمینه ی مد، هم تراز مردان سازد و با طرحهای شیک و زیبایش ذائقه مشکل پسند زنان آن دوره را ؛از هر طبقه و کلاس اجتماعی،تغذیه نماید.امروز این خانه مد توسط کارل لاگرفیلد طراح آلمانی اداره میشود.شانل يکی از معروفترين مارکهای گران قیمت پوشاک در جهان است.

منبع:پرشین تیم


 ۲۱.لی(Lee)

                                                                  

شرکت لی در سال ۱۸۸۹در شهر سالینا کانزاس توسط هنری دیوید

 لی  تاسیس شد.این شرکت در حال حاضر متعلق به شرکت وی

اف بزرگترین شرکت تولید لباس در جهان است.لی در ابتدا 

لباسهای پنبه ای زبر و نامرغوب  و کت تولید می کرد.دفتر مرکزی

این شرکت در شهر مریام(مریم)کانزاس است.

 

منبع:ویکی انگلیسی


۲۲.گوچی(GUCCI)

                                                                                

گوچی یک خانه مد ایتالیایی است که در سال ۱۹۲۱ توسط گوچو گوچی،در فلورانس بنا شد.
گوچی یک چرم کار ماهر بود که کارهای خود را با تزئین بوسیله یک نوار سبزـقرمز و قطعه ی کوچک فلزی(که از زین و لگام اسب ایده میگیرد) از دیگران متمایز میساخت.
وی توانست در سال ۱۹۳۸ فروشگاهی در خیابان کوندوتی رم که یکی از معروفترین خیابانهای آن زمان در زمینه مد میباشد،افتتاح کند.
پس از معروفیت در اروپا،در سال۱۹۴۵ گوچی وارد امریکا میشود و با جذب مشتریانی نظیر گریس کلی،ژاکلین کندی،ادری هیپورن و...تبدیل به یک مارک جهانی میشود.
پس از مرگ گوچی،پسرانش الدو، اوگو، واسکو و رودولفو راه او را ادامه میدهند.
از ابتکارات انها میتوان به خلق لوگوی جی جی استفاده از بامبو،پارچه های کانواس و.. اشاره نمود.
در سال ۱۹۹۰ و با ورود تام فورد به عنوان طراح،این مارک در زمینه لباس نیز به اوج خود میرسد؛بطوریکه در ۲۰۰۶ با درآمدی بالغ بر ۷،۶ میلیارد یورو پس از لویی ویتون و شرکا،در مقام دومین مارک پرفروش قرار میگیرد.
از سال ۲۰۰۷ تا به امروز نیز  فریدا جیانینی  بعنوان طراح گوچی مشغول بکار میباشد .

منبع:پرشین تیم


۲۳.فندی(FENDI)


فندی خانه مد ایتالیایی است که در سال ۱۹۲۵ توسط ادواردو و آدله فندی بنا نهاده شد.این دو، کیف سازانی بودند که کار خود را در رم آغاز نموده و طی دو دهه توانستند محصولات خود را به جهانیان بشناسانند.
در سال ۱۹۴۶ بنیانگذاران این مارک اداره ی خانه مد خود را به دست کارل لاگرفیلد(که هم اکنون طراح شانل نیز میباشد) سپردند.
در سال ۱۹۶۶ لوگوی این مارک که به صورت دو حرف اف  در کنار هم میباشد ارائه شد و در همان سال با پشتکار و خلاقیت لاگرفیلد، اولین کلکسیون این مارک معرفی شد و شعباتی نیز در آمریکا و ژاپن افتتاح شدند.
این مارک تا به امروز نیز در سایه طراح قدرتمند خود، همه ساله با ارائه طرحهای زیبا و جذاب،علاقمندان خود را راضی نگه میدارد.

منبع:پرشین تیم

+ نوشته شده در  دوشنبه سیزدهم دی 1389ساعت 14:51  توسط پدرام کاظمی   |